úterý 10. června 2008

Aromatické bylinky...k sežrání

Také jste, jako já, nesnášeli, když v komunistických restauracích na kopečku rýže trůnila podivná zelená věc, o níž jste netušili, zda ji máte sníst, nebo zda je to jen na ozdobu? A maminka vám také vysvětlila, že to je petržel a že se jí? A též vzpomínáte na tu podivnou dřevnatou chuť?

Pokud je tohle vaše jediné setkání s aromatickými bylinkami, asi nechápete, proč byste měli číst dál. Ale uvidíte!

Tady se aromatické bylinky prodávají na trhu, ale nemálo jich můžete pěstovat také doma na balkóně, a to i tak maličkém, jako je ten náš. Moje malá zahrádka vypadá asi trochu oškubaně, ale je to jenom tím, že máme příliš velkou spotřebu.

Co na zahrádce mám? Tak samozřejmě bazalku: dávám jí do salátu z rajčat a mozzarely (pokapat olejem a...mňam!), do slaných koláčů, do salátů a též ní dělám pesto.

Dále, jak vidíte, pěstuju mátu. Máta je nutná do taboulé a většiny orientálních jídel. Dělám s ní také dorade (což je ryba, česky se to dle slovníku jmenuje pražma zlatá). A mátu samozřejmě potřebujete také na typický sladký mátový čaj a především na náš oblíbený letní koktejl mojito.

Další stálicí je petržel. Letos jsem se nestihla organizovat a koupit přímo semínka, abych pěstovala petržel v truhlíku, a tak mám jenom malý květináček, který moc nestačí. Jak vidíte, mám kadeřavou petržel, stejnou, jako tu, co kdysi bývala na kopečcích rýže. Prodává se též placatá petržel, která má více chuti a je aromatičtější. Petržel potřebujete skoro do všeho, především na mořské plody, ale také na žabí stehýnka.

Když kupujete placatou petržel, dejte pozor na záměnu s koriandrem. Koriandr je skoro stejný (ne nadarmo se mu říká čínská petržel), ale když promnete lístek, uvidíte, že aroma je úplně jiné. Koriandr slouží především do asijských jídel a též se přidává například do guacamole.

Ale zpět k mé zahrádce. Teď trochu Provence: poslední dvě bylinky, které mám, je tymián a rozmarýn. Čerstvé jsou vynikající, protože silně voní, mnohem více, než sušené. Přidávám je hlavně k masům, ale také někdy k rybě.

Co dalšího můžete pořídit na trhu? Tak především pažitku a kopr. Tyhle dvě bylinky pamatuju dobře ze svého dětství, jako asi mnozí z vás. Maminka je míchala s lučinou, což jsem, jako dítě závislé na salámu, rovněž z celého srdce nesnášela. Stejně tak jsem vždycky jedla suchý knedlík, pokud byla k obědu koprovka. Ale, jak se říká, odříkaného chleba...pažitka je nezbytná do slaných koláčů i do omáček na apero. Můj další tip na omáčku apero je:

RECEPT Č.2: DIP Z BAZALKY A PAŽITKY

Vezmete svazek bazalky, svazek pažitky a 200g měkkého tvarohu: rozmixujete a servírujete s na plátky nakrájenou zeleninou nebo s tortillami




A kopr? Kopr je vynkající především k rybám. Například takhle jednoduše k lososovi.

Další bylinky, na které narazíte, je estragon a cerfeuil, což se česky, dle slovníku, řekne krabilice. Obě dvě bylinky se dávají také do omáček a do omáček na apero. Abych se přiznala, nemám s nimi moc velkou zkušenost, protože pro ně musím až na trh do města. Pokud víte, poraďte, jsem zvědavá.

Žádné komentáře: