čtvrtek 7. ledna 2010

Moje chleby

Tak po dlouhé době zase píšu na tenhle blog. Sladká Francie je daleko a vzpomínám na všechny možné lahůdky až z dalekého Chile. Zdejší nabídka je zcela jistě pestřejší, co se týče nejrůznějších typů sacharinu, či nápojů v prášku. Zato litr alespoň trochu přírodního džusu stojí stejně jako tři kila pomerančů. Alespoň trochu poctivých 250g marmelády stejně, jako kilo borůvek. A dobrý chleba je k nezaplacení, řekla bych, jak mě naučila reklama.

A tak jsem se vrhla na výrobu domácího všeho. Chleba, marmelády, jogurtů, zmrzliny, šťávy, džusů, prostě všeho. Dokonce i cukrářské piškoty jsem jednou uplácala, ale to bylo také naposled. Někdy mě to baví, někdy méně. Rozhodně si nemůžu vynachválit pec na chleba. Kromě českého žitného, na který lehko najdete recept na internetu, jsem také pochytila a postupně si pozměnila pár dalších receptů. Tady jsou:

Ořechový chleba
3oog vody
1 lžíc cukru
1,5 lžičky soli
1 lžíce oleje (nejlépe ořechového)
380g mouky
35g žitné mouky
35g celozrné mouky
čtvrtka droždí

Pečte na program: francouzský chleba. Při signálu pece přidejte 80g nasekaných ořechů

Chleba má od ořechů nepřirozeně fialovou barvu, ale nebojte, je to jen nepřirozeně přirozené: nebo přirozeně nepřirozené?

Sezamový chleba
550 g mouky
200ml mléka
150ml vody
3 lžíce sezamového oleje
2 lžičky soli
1 lžička cukru
sezamová zrníčka
čtvrtka droždí

Program: francouzský nebo normální chleba

Chleba se sušenými rajčaty a olivami
290g vody
1 lžíce cukru
1,5 lžičky soli
1 lžíce olivového oleje, nebo ještě lépe olivového oleje ze sušených rajčat
450g mouky
čtvrtka droždí

Program: normální chleba. Při zvukovém signálu přidejte 50g sušených nakrájených rajčat a pár lžiček olivové pasty z černých nebo zelených oliv. Pokud se vám s ní nechce patlat, můžete jen nakrájet olivy.

Chleba s rajčatovou šťávou
160g rajčatového džusu
2 lžíce mléka
lžičku soli
rozetřený stroužek česneku
1 lžíce cukru
provensálské koření
320g mouky
čtvrtka droždí

Program: normální chleba

Pain brioché
Pozor, tenhle chleba je nasládlý! K snídani mi ale chutná...

3 lžíce másla
2 vejce
270ml mléka
460g mouky
50g cukru
1 lžička soli
čtvrtka droždí

Program: normální chleba

A to je z mých objevů zatím vše. Jen ten sýr k tomu nám chybí...

1 komentář:

Ofelie řekl(a)...

Děkuju, všechny vypadají skvěle! Čerstvé droždí jsem tu ještě neviděla, ale se sušeným to už celkem umím.. Teď si to hlavně všechno musím přepočítat na americké objemové míry :-)